Særdeles sterke saker (Plateanmeldelse)Kjetil Nordfjeld og hans band Christiania er ute med sin nye CD ”Sterke saker.” plata lever opp til navnet i stort monn. Bandet har truffet blink og dette kommer til å bli ett av de sterkeste dansealbumene i år.
Plata inneholder en god blanding av seriøsitet og mye humor. Alt pakket inn i en herlig dansetakt. Ett stort pluss for Kjetil og bandet er at de tørr å gjøre egne versjoner av låter som opprinnelig er blitt skrevet for andre. Disse versjonene er minst like gode som de versjonene Picazzo spilte i sin tid. Så får vi heller leve med at teksten i ”Gjennomsnittsnormann” er blitt redigert litt. Med de låtene Kjetil har skrevet på denne plata, har han endelig tatt steget opp i den ytterste elite av komponister innenfor sjangeren. Det er egentlig ingen ting å utsette på ”Sterke saker,” rent bortsett fra at vi har ventet alt for lenge på denne platen da. Favorittsanger: ”Gjennomsnittsnormann” og ”En duft av våren.” Karakter: 10 (Skala 1 – 10) En seier for den folkelige musikken!Halvveis inn i den andre av de to store musikk begivenhetene denne kvelden, kan jeg bare juble over at det ble en seier for den folkelige musikken. Det er spesielt to viktige årsaker til dette: 1. Thomas Brøndbo synger en flott sang i MGP delfinalen på Kongsvinger, og går videre til finalen. Sangen har en folkelig melodi og flott tekst. Det er herlig å se at også denne type sanger kan ta seg videre i denne prestisjetunge musikk konkurransen. 2. Prisen for årets danseorkester ble faktisk utdelt på direkten på TV2. Det er et stort fremskritt for prisen som den kanalen har forsøkt å gjemme bort siden de overtok TV overføringen fra dette arrangementet. At det var Ingemars som vant kom overraskende på meg, men det var allikevel gledelig. Den innsatsen de har lagt ned for å komme seg dit de er i dag er absolutt verdt en pris. Til tross for at det ikke var min personlige favoritt, så bøyer jeg meg i støvet og gratulerer det hjerteligste. Arne Bendiksen spesialI helgens utgave av Godt Voksen har vi snakket med Arne Bendiksen. Han ga i fjor ut 12 tidligere utgitte album, men nå på CD. Bendiksen har gjestet oss tidligere, men denne gangen snakker vi med ham om de 6 nyeste re utgivelsene. Platene vi snakker med ham om og som du vil få smakebiter fra er: De Syngende Husmødre – Lukk opp din hjertedør Det blir med andre ord ikke Frem Fra Glemselen og Oldis denne uken. I den andre delen har Jonny samlet et knippe godbiter som vi regner med at du setter pris på. Vi høres natt til søndag klokken 01.00 og i reprise søndag klokken 19.00 på Radio Kongsvinger selvsagt. En trist dagDette er en trist dag for alle oss som er glade i dansebandmusikk. Et av lokomotivene innen sjangeren her hjemme Scandinavia har valgt å legge ned sin virksomhet fra 14. Mars At den siste Cd’en skulle vise seg å bli den siste passer forøvrig godt, siden det er et samlealbum. Men det var synd at det aldri ble noen ny innspilling av grand prix melodien vi snakket om da du var innom Steinar. Jeg håper allikevel at vi en gang i fremtiden vil møtes “En plass i Scandinavia.” Dere vil bli dypt savnet. Godt Voksen 23. Novenber 2008I denne ukens utgave av Godt Voksen har vi flere gobiter å by på. Ikke minst den nye platen til Ingemars “I Finnskogens rike.” Vi får høre tre spor fra platen, samt at det blir gjort en presentasjon av den og bandet. Videre får vi høre fra den danske duoen med Christian Møldrup og Maibrit Post, de har nylig sluppet albumet “Roser i flor,” og vi får flere smakebiter fra den også. Den tredje platepresentasjonen vi gjør er svensk, det er det Skånske bandet Tyttiz som har sendt oss sin nye plate “Goa Mumsbitar.” Det er en hel del lokale sanger på denne også, samt en sprek versjon av “Leende guldbruna ögon.” I serien vår med sanger Frem fra glemselen, er turen denne gangen kommet til sangen “Tulla,” Den blir fremført av Rita Engebretsen. Dette og mye mer får du altså i ukens utgave av Godt Voksen på Radio Kongsvinger. Fra middnatt natt til søndag of i reprise klokken 19.00 før bingoen søndag. "I Finnskogens rike" holder ikke mål (Plateanmeldelse)Jeg erter sikkert på meg mange ved å si at den nye platen til Ingemars ikke holder mål, men det er flere årsaker til at jeg mener dette.
Ingemars har ved flere anledninger sagt at når de går med plateplaner er det som et svangerskap, der plateslippet er selve fødselen. Denne gangen er barnet født for tidlig og man burde tatt seg bedre tid. Med dette mener jeg: 1. Det er visse ting i den norske sangskatten man ikke tukler med, det gjelder i dette tilfellet Ingemars versjon av “De saliges kvarter.” Finnsog-dialekten passer rett og slett ikke på denne sangen og den burde ikke ha vært med på platen. Det er ingenting i veien for å bruke coverlåter, men man burde tatt seg tid til å finne en som passet Ingemars. 2. Bruken av dialekt er til tider alt for overdreven. Det synges mye breiere en noen av gutta snakker, og man legger trykk på de mest uvanlige ordene for at det skal høres enda breiere ut. 3. Et par av sangene har gode titler og titlene lover mer en de holder. I sangene “Ho har ingenting å ha på sæ,” og “Såre nasagrev å sprøkkine knoker,” har man gjort for lite ut av arrangementet, for det er i utgangspunktet gode låter. 4. I pressemeldingen fra plateselskapet vises det til at bandet er kongeemner, og det har vært gøy å følge utviklingen til Ingemars. Helt i fra den første singelen “Ei bygd i Hedmark,” har det nesten sett planlagt ut. Man har tatt steg for steg og bygget stein på stein til bandet endelig ble Norges mestselgende danseband. Derfor er det synd at det tilsynelatende ikke ser ut til å være noen plan for å beholde tronen. Det er selvfølgelig høydepunkter også på denne platen. Jeg synes tittelsporet, sammen med “Harry fra skogen,” “Kongen ta Finnskogen,” og “A H7 E,” er knakende gode sanger. I tillegg er det Ingemars slik vi kjenner dem på godt og vondt. Karakter: 4 (Skala 1 – 10) Enda en lokal utgivelse :-)Det florerer med lokale utgivelser om dagen. På mandag slippes den nye CD’en til Jan Erik Olsens orkester. De har for første gang vært på norsktoppen med en av sine låter, og det knytter seg derfor spenning til deres nye plate. Sjefen sjøl, Jan Erik Olsen kommer i studioet til oss på lørdag, for å fortelle om den nye platen, om releasepartyet og om hvordan man kommer på å skrive en danseband låt om barbermaskiner.
Du får i tillegg høre Kristen musikk fra det nye albumet til Roland Cedermark og smakebiter fra den nye plata til det svenske bandet Blender. Du får også høre historien om Elvira Madigan i frem fra glemselen innslaget. Dette og mer til fra midnatt, natt til søndag. Den første sendingen mellom 4 og 6 på æftan går ut på grunn av Ishockey. Plate & Singel anmeldelserDet er gått veldig lenge siden vi publiserte noen kritikk av plater vi har fått inn i redaksjonen. Her følger en samleartikkel om noen av platene vi har fått siden sist: Ichos – Enkle melodier 5/Vil du gjøre meg glad
Ichos har holdt det gående lenge som danseband, men de senere årene har det vært langt mellom plateutgivelsene. Det er derfor et kjærkomment “comeback,” vi har fått fra dette bandet nå. De satser nok en gang på enkle melodier som tittel på plata, noe som gjør at man får en identitet til de tidligere utgivelsene til dette bandet. Plata består i hovedsak av originale sanger, med noen cover låter innimellom. Høydepunktene på femer’n er: “Et forelsket hjerte,” “Kan noen gi et svar,” og “En herlig kvinne.” Karakter på en skala fra 1 – 10: 7 Arne Strømbergs – Dans uten stans
En litt annerledes danseplate, men allikevel mange gode sanger. Det er lett å få dansefot av denne plata også. Bandet scorer også høyt ved å bruke mye humor i sangene sine. Høydepunkter: “Hils fra oss,” “Mærra fra Øvrevoll,” og “Rakafisk frå Valdres.” Karakter på en skala fra 1 – 10: 8 Bjørns Orkester – Bjørns beste
Familiebedriften Bjørns orkester er litt ferskere en de foregående gjengen, men det betyr ikke at musikken er nor dårligere av den grunn. Tvert i mot. Til tross for at bandet ikke har holdt det gående så lenge, har de alt klart å lage så mange plater at det er blitt på tide med en oppsummering. Plata består av 14 knallsterke låter, som alle på sin måte snakker til den som hører på. Det er lett å kjenne seg igjen i disse folkelige tekstene. Høydepunkter på plata: Alle sangene. Karakter på en skala fra 1 – 10: 9 Dansebandet Mix – En sang om gammeltiæ
Dette er en nydelig singel, som tar deg tilbake. Sangen er en mimring over bandets historie. Det er planer om et album. Vi gleder oss. Karakter på en skala fra 1 – 10: 7 Trøste & Bære – Leve Pelargonia
Endelig vil mange si, når de ser at denne komiske duoen har kommet med ny plate. Igjen handler den om alt fra blomster til satanister. De er innom kjendiser og har selvfølgelig også med sanger på svensk denne gangen også. Høydepunkter: “Fläskbrudar,” “Det er Katrine Moholt jeg vil ha,” " Sangen om Dorthe Skappel," og “Hembrentapparatet.” Karakter på en skala fra 1 – 10: 8 Sten & Stanley m/GT Sara – En vän som du
Sten & Stanley har valgt å ta med seg GT Sara på denne singelen som var en forløper til albumet “Norske hits.” GT Sara viser her at hun kan mer en å fortelle Groviser. Karakter på en skala fra 1 – 10: 8 Emma – Den første dagen
Den nordnorske sangfuglen Berit Emma Forsmo, eller Emma som hun bruker som artistnavn. På denne plata har hun fått med seg selveste Jørn Hoel i duett på sangen “Kjæresten.” I tilegg har hun satt sammen en knippe melodier som passer så godt til hverandre at dette blir et helhetlig album. Høydepunktene: “Kjæresten,” “Fotballgær’n skrulling,” og “Den første dagen i resten av et liv.)” Karakter på en skala fra 1 – 10: 6 Åsmund Åmli Band – Panorama
Det tok litt tid før den første plata “Bjorøyl,” slo igjennom for Åsmund Åmli Band. Da den endelig fikk suksess ville det ingen ende ta. Nå er oppfølgeren her, og den er minst like sterk som forgjengeren. Det viser også salgstallene, som for lenge siden har passert sølvplate. Høydepunkter: “Eg æ frå bygdinn,” “Dr. Eng,” og “Papas grøne Variant.” Karakter på en skala fra 1 – 10: 8 Sogns – Det koster å vara kar
Den første singelen fra Songs har stort potensial og kan fort bli en landeplage. Den trenger bare å bli play-listet på landets radio stasjoner først. Karakter på en skala fra 1 – 10: 9Two-Step – Hest og vogn
Ny singel fra denne danske duoen. Låta er skrevet av Ingemar Fälth og oversatt til dansk av Helle Vegeberg. Karakter på en skala fra 1 – 10: 7 Carlzvärds med gästeartist: Thor Wang Det svenske bandet Carlzvärds har fått med seg vår lokale låtskriver og sanger Thor Wang. Jeg var selv til stede på Persmoen som konfransier under plateslippet av denne plata. Desverre var det alt for få tilskuere, for disse gutta spilte slik at man fikk skikkelig dansefot. På plata er det mange cover låter, men også noen orginale sanger. Albumet framstår som gode danselåter for godt voksne. Rett i vår gate. Høydepunktene: “Stilla regn,” “Vil du gjøra mæ glad,” og “i dina ögon.” Karakter på en skala fra 1 – 10: 7 Henderz Orkester – Vår egen blanding
Grense orkesteret Handerz orkester var tidligere i år på besøk hos oss. De kunne vise til imponerende band besetning. Lennart i bandet har ved flere anledninger skrevet gode låter, så det var litt synd at hovedsaklig var cover låter på denne. Høydepunkt: “Din första blick.” Karakter på en skala fra 1 – 10: 7 Brdr. Ibberbent – Det var jalousi
Singel fra de danske brødrene Ibberbent. Sangen handler om sjalusi. Karakter på en skala fra 1 – 10: 8 Buddies – Fin dag
Singel fra det norske bandet Buddies. Inneholder fo gode melodier, med gode tekster. Karakter på en skala fra 1 – 10: 8 Arne Benoni & Lynn Anderson – Slow hand
Singel fra en av de største country artistene i Norge. Sammen med seg har Benoni en av verdens største kvinnelige country artister. Dette måtte bare bli bra. Karakter på en skala fra 1 – 10: 9 Ørnulf Holthe – Langs hver en vei
Nytt album fra den egentlige Gluntan stemmen. Platen er en slags oppsummering av Ørnulfs musikalske høydepunkter så langt. Igjen en plate som nesten bare måtte bli bra. På denne CD’en har man også klart å beholde mye av den originale sounden, til tross for at det er ny innspillinger. Karakter på en skala fra 1 – 10: 9 Høydepunkter: “Jernbaneslusk,” “Kvinnen i mitt liv,” og “Sammen igjen.” Harald Heide-Steen jr & Frikk Heide-Steen – Bewitched, bothered and bewildered.
Her må jeg ærlig innrømme at jeg ikke har særlige muligheter til å sette noen karakter. Dette ligger litt utenfor det jeg vanligvis skriver om. Det er allikevel en flott sang. Vandrerne – På samma vægen
Vandrerne er et av de mange prosjektene til Lasse Johansen. Her holder han og fire kolleger i hevd en god gammel visetradisjon, og det er meget tett mellom høydepunktene på denne plata. Jeg synes nok at tolkningen av “Burobengen,” er den sangen som virkelig står fram som den beste sangen, og sjelden har jeg hørt bedre framføring av denne. Høydepunkt: “Burobengen.” Karakter på en skala fra 1 – 10: 9 Gunslingers – Norwegian honky tonk.
Dette er desidert årets største overraskelse i årets plateutgivelser. Jeg fikk rett og slett bakover sveis av denne plata. Her finner vi en herlig blending av sanger på norsk, samt et par på engelsk. Høydepunktene står i kø, og det er vanskelig å velge seg ut enkelte spor som er bedre en andre. Dette bandet kan med rett hjelp ble “Large.” Høydepunkter: ALT Karakter på en skala fra 1 – 10: 10 Det kommer mer, så klikk deg inn igjen med jamne mellomrom Ingen plass å henge jakka når du er på dassDenne treffende tittelen finner vi på den nye radio singelen til Kjetil Nordfjeld & Christiania. Kjetil kommer i studio lørdag for å fortelle litt om denne sangen, om campingpolkaen, og også om planene rundt bandets kommende album.
Ellers blir det mye country i Godt Voksen denne gangen. Vi har fått tilsendt ei knallplate fra det norske country-rock bandet Gunslingers. Denne får du selvfølgelig også høre noen spor i fra i lørdagens sending. En annen spennende konstellasjon er The European Highwaymen, som består av Arly Karlsen, Ove Støylen og G:Thomas. De har sendt oss en live CD. Denne får du selvfølgelig også høre tre spor i fra. Vi fortsetter innslagene med lokal historie i forbindelse med oldis melodien, og denne gang er det “nyheter” fra juli 1967 som står på programmet. Rita Engebretsen står for Frem fra glemselen melodien denne gangen, og i det 33 innslaget fra serien er vi kommet frem til sangen “Blomsterpiken.” Denne tilhører en egen gruppe av de gamle folkevisene, som også er kjent som erotiske viser. Jonny vil også underholde en snau time med godt variert musikk. Oppdatering av bloggenHei. Beklager at denne bloggen ikke er blitt oppdatert på en stund. Det kommer vi til å gjøre noe med. Vi har desverre blitt rammet av tordenvær, så det er derfor det har tatt en stund. Følg med… Godt Voksen fra nytt studio!Nå er det straks Lørdag og et nytt Godt Voksen er på lufta fra ett helt nytt studio i Glåmdalens 4 etg. Litt spenende om alt fungerer som det skal da alt er nytt. Vi presenterer nyugitt album på CD med Håkon Banken. Det er ugit før på LP og MC men det er først nå at Arne Bendiksen Records utgir denne på CD. Bendiksen har også sendt en samle CD med titelen “Viser i trengsel” denne blir også høre. Fra frem fra glemselen serien får vi høre Rita Engebretsen “Krigens offer”. Det nyeste Album fra Lasse Stefanz blir også presentert med interju av Pål-Erik med Olle Jönsson.Ellers blir det ukas oldis og andre gamle og godt voksne melodier med lokale og andre artister. Her lønner seg og lytte på Radio Kongsvinger Lørdag Kl.16-18 og 00-02.Ungdommelig og tradisjonelt i Godt VoksenHei. Denne uken har vi selvfølgelig også mye spennede å by på i Godt Voksen på Radio Kongsvinger. Først ut er den undommelige gjengen i Pegasus. De har sluppet et nytt albim med navn “Vingeslag.” Vi presenterer tre av sangene fra dette albumet. Etter at vi har spillt litt for de yngre lytterne våre, så kommer det noe for de eldre. :-) Da presenterer vi to tidligere ikke utgitte sanger med Vikingarna, i tillegg til en live versjon av Leende Guldbruna Ögon." Vi har også fått singelen til Dansebandet Buddies fra Halden og spiller begge sangene fra denne. Vi har også Lynn Andresson og Arne Benoni på platelista i dag. Ukens oldis er fra 1972 og presenteres av Ann-Kristin Hedmark. Frem fra glemselen tar for seg melodien “Adjø, farvell.” I tillegg til dette vil du få mye annen god musikk på Radio Kongsvinger i programmet Godt Voksen mellom 16 og 18. Reprisen går ved midnatt natt til søndag. Annonse | |||||||||||
Nyeste kommentarer